torsdag 18 maj 2017

Dagen D....

......är äntligen här.
Idag åkte jag och maken ut till kolonin och planterade växter.
Och så mycket grönare det har blivit på kort tid.
Jag går bara runt och njuter av allt som börjar komma upp. 
Det här kanske inte blev den bästa bilden i motljus. Men det var riktigt härligt att sätta sig i gräset och plantera de nyinköpta petuniorna.
Och dom gjorde sig riktigt bra på staketet. Var ju tvungen att hänga upp nått där när vi var tvugna att klippa ner rosorna i år.

Men det ser allt lite naket ut med både rosor och mullbärsträdet borta.
Rosorna kommer ju tack o lov tillbaka igen. Mullbärsträdet däremot växte alldeles för nära taket och var sprucket ända ner i marken
 Och överallt på alla tomter står det stora buketter med gullvivor.
Synd att dom blommar så kort tid.
Här ser ni mina liljor jag planterade förra året och även hade tävling om här i bloggen. Har dom på två ställen på tomten och denna plats lät rådjuren dom va, tack o lov, så jag fick njuta av några i alla fall.
Men i år har jag köpt det här nya medlet som tydligen skall vara jätte effektivt mot rådjur. Det både luktar och smakar illa för dom. Själv känner jag ingen otrevlig doft. Men så är jag ju inget rådjur heller...! :)
Förra året åt dom upp både rosor, höstflox och liljor. Grrrrrrr!
Det blev en lättlagad god middag i solen också.
Här ute lägger jag så lite tid som möjligt på matlagning. För jag vill ju vara ute så mycket som möjligt. 

Men det var ju inte allt det här jag menade med dagen D.
Nä, idag är nämligen första kvällen för året som jag blir kvar här över natten!
Brukar alltid vara lite mörkrädd i början. Speciellt sånna här kvällar när ingen av mina grannar är här. Men det ska nog gå bra! Hoppas jag. Försöker övertala mig själv nu som ni märker.

Hoppas ni njutit av solen ikväll!

Kram
Susanne

6 kommentarer:

  1. Klart att det går bra! härligt att kolonisäsongen är i gång :D

    Kram och sov gott!

    SvaraRadera
  2. Så fint ni har det på kolonien och så många gullvivor. Har inte sett den här ännu längs Årstaviken. Men nu vet jag att de är här. Snart kommer väl även liljekonvaljerna.
    Och hoppas nu du kan sova i natt. Så mysigt att vakna upp där ute och är du trött i morgon kansk ehängmattan kommer fram.
    Jag vet att jag vann liljetävlingen öfrra året så jag får ta mig en tur ut senare i sommar och se hur du har det. Blir en perfekt "njutflykt".
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Japp, det ÄR somar i Stockholm ser jag! Allt blomar ju, om än lite försiktigt!
    Toppen med sova-över-premiär i kolonistugan! Ta några vinare så försvinner mörkrädslan;-)

    SvaraRadera
  4. Dagen D? Mera som Kvällen K egentligen - kvällen i kolonin ;-)

    Ser fantastiskt fint ut allaredan - härligt! :-D

    Ha en toppenskön fredag!

    SvaraRadera

Va roligt att du vill lämna en liten kommentar!